Ja, hvorfor mon?
Forleden bestilte jeg seks flasker vin i Greve til levering på min hjemadresse her i Nordjylland ved Aalborg.
Fire dage senere fik jeg besked fra PostNord, at jeg kunne hente min pakke i Silvan i Greve, en køretur på fire-fem timer over bælter fra den ene ende af landet til den anden:
Det var umuligt at komme igennem til vinfirmaet, for, som det senere skulle vise sig, havde det hæderkronede gamle postfirma sendt ALLE firmaets pakker til Silvan i Greve, hvilket jo skabte en del pres på telefonlinjerne.
Til overflod gør PostNord en noget malplaceret reklame for sig selv i mailen:
’Vores 6.500 medarbejdere forbinder 24 timer i døgnet virksomheder, myndigheder og privatpersoner i hele Danmark.’
De 6500 medarbejderes forsøg på at forbinde virksomheder, myndigheder og privatpersoner 24 timer i døgnet i hele Danmark lagde det stakkels vinfirma i Greve ned i timevis, mens forbløffede kunder forsøgte at forbinde sig og få en forklaring …
Man hører dagligt historier om, hvordan PostNords pakkebude bare smider en seddel ind til folk om, at de selv må hente deres pakke et fjernt sted om en tre-fire dage, fordi de ikke var hjemme, alt imens modtageren rent faktisk stod ved sit køkkenvindue eller i fordøren og råbte efter det bortkørende bud, som ikke engang gad ringe på dørklokken … Hvem vælger man som pakkeleverandør næste gang?
Fx DAO, som leverer upåklageligt fra dag til dag? Enten til min dør eller til et let tilgængeligt pakkeudleveringssted i nærheden.
Store danske virksomheder med stolte traditioner drives i sænk. Af inkompetente ledere, der ikke har orket eller formået at følge med tiden, men blot sidder på et sidespor og hæver eksorbitante lønninger, mens de ser sig overhalet af dygtigere forretningsfolk, Salling Group, Norwegian, GLS, DAO … you name it – og af den velorganiserede indehaver af den lokale døgnbutik, som udleverer eller sender ens pakker hurtigt, billigt, nemt, uden ventetid og med et venligt smil, så ingen savner utilgængeligheden, de sure damer, nummermaskinen, priserne og køen på det for længst nedlagte posthus.
Coop, PostNord, SAS, DSB … DSB, som havde det famøse slogan: ’Du kan køre med os’, hvilket man som oftest netop ikke kan, enten fordi der ikke findes en station i ens nærhed, eller pga. manglende eller ulækre tog uden service, alt for dyre og sjældne afgange, dårlige forbindelser til andre transportmidler, heriblandt tog til udlandet, besværlig adgang til information og billetkøb, uigennemskuelige rabatter, sne, blade, sol, nedfaldne køreledninger, reparationer eller andre forsinkelser og forhindringer for togdriften …
Hvis vi fra Aalborg skal til fx Berlin, Paris eller Wien, skal vi først køre med toget til Odense, derefter tilbage til Fredericia, så til Hamburg osv., med mange skift undervejs til en pris der er ca. tre gange så høj som et KLM-fly fra den nærliggende Aalborg Lufthavn via Amsterdam. Til den kraftigt forhøjede pris skal lægges en rejsetid på et halvt til et helt døgn mere end flyet. Også turen i egen bil kan gøres betragteligt hurtigere og billigere end med tog. Og bilen bringer os bekvemt fra dør til dør, i lufthavnen har vi gratis og rigelig parkering ved hovedindgangen, mens vi for at nå et tog først skal køre tre kvarter i bus og slæbe på oppakning til og fra stoppestederne.
15.3. 2023 har Post Nord har flere dage i træk annonceret, at de vil aflevere en pakke, og udskudt leveringen igen …
Det er en historisk buskrose fra en planteskole; hvor længe mon den holder til at være i Post Nords klør?
Sjovt nok har jeg diametralt modsatte erfaringer med PostNord og DAO her på min matrikel i Østjylland. DAO har – med en enkelt undtagelse for efterhånden 5-6 år siden – aldrig kunnet finde adressen, selv om de har brugt op til 27 – syvogtyve!!! – dage på det. Altid med mindst fem og oftest otte-ti dages leveringstid, mangelfuld og/eller selvmodsigende track & trace og en pakkeshop der ligger langt væk fra alting.
Til gengæld har PostNord leveret ypperlig service. Hurtig levering – tit fra dag til dag – masser af information undervejs både via track & trace, mail og sms og utroligt venlige bude, som endda har haft overskud til at hilse på mine kæledyr. Hvis jeg ikke har været hjemme til at modtage en pakke, har de forsøgt at ringe til mig, og de har været søde at stille mine pakker enten foran døren (pakket i en plastikpose, hvis det regner) eller hos naboen, hvis jeg har bedt om det. Kun en enkelt gang har en vikar forsøgt at undlade at levere og sendt en “Vi har ikke truffet dig hjemme”-sms. Men da jeg ringede ind til kundeservice, fik de kontaktet ham, så han kom med pakken en halv time senere.