Reklamer allevegne!

Reklamer har sneget sig ind overalt i vores og børnenes liv, og vi bliver op­mærk­somhedsforstyrrede og deprimerede af ustandseligt at blive de­graderet til kun­der i stedet for oplyste borgere.

Politiken net, 7.12.24 – Nedværdigende nyhedsforside, hvis man gerne vil tages alvor­ligt. Men ikke engang betalende abonnenter slipper.

Det er, som om alle de smarte og velbetalte reklamefolk tænker, går den, så går den. Og så har vi pludseligt påtrængende og temmelig ånds­svage reklamer på mobilen, på det nye tv hjemme i stuen og på de seri­øse nyhedssider.

Selv ’Politiken’, hvor vi betaler knap 8000 kr. pr. år i abon­nement for en papiravis, der er den tyndeste nogensinde, ad­gang til en e-avis, hvor vi skal bladre hen over utallige helsides­annoncer og annon­ce­tillæg – ofte for de samme ting, Kosta Boda, Lomax, ipnordic, Albatros rejser – får che­fer og med­arbejdere rabat? – Og netudgaven, hvor ag­gressivt blinkende teg­nefilms­kyllinger og nødstedte dyr i denne tid kæmper om vores opmærksomhed og penge.

Politiken e-avis, 9.12.24

Det redaktionelle stof i ’Politiken’ er skåret ned til nogle få artikelserier, selv­op­taget klummeskrivning, en række Ritzautelegrammer, en masse dameblads­pjank og unge mennesker, såkaldte ‘debattører’, der jamrer over småting på debatsiderne. Bag­siden er overtaget af selvreklame, van­ske­ligt aflæselige tegninger og er nu komplet renset for menings­fuld tekst:

Politiken 1. sektions bagside, 9.12.24

Avisers betalende abonnenter har krav på en vis portion hjemme­lavet og relevant redaktio­nelt stof. Og de skal kunne læse nyheder på nettet uden at blive forstyrret af dominerende, kulørte og blinkende reklamer.

TV2’s nyheder på nettet, 19.12.24

Vi risikerer amerikanske tilstande, hvis vi ikke passer på de etablerede medier, skriver TV2 og drukner deres nyhedsside i overdimensioneret reklame for en amerikansk børnefilm …

Hverken BBC, CNN eller andre seriøse britiske og amerikanske nyheds­medier kunne drømme om at udsætte deres læsere for så meget blinkende skrald.

Nordjyske forside på nettet, 13.12.24

DR – Danmarks Radios hjemmeside er det eneste sted, hvor man kan læse ny­heder i fred uden sindssygt pågående og distraherende reklameaktivitet alle vegne rundt om og midt i tek­sten.

For nogle år siden oplevede jeg med ét, at forsidefotoet af børne­børnene – man er vel blevet forfremmet til bedstemor – på mobiltelefonen var skiftet ud med reklamer for Booking.com:

Screenshot af forsiden på min gamle telefon, hvor en app pludselig havde kree­ret re­kla­mer og lagt dem på min forside! Den vekslede mellem fire forskellige bille­der.

Det var så voldsom en invadering af mit privatliv, at jeg skrev og truede dem med al­verdens ulykker, hvis de ikke stoppede den grænseoverskridende praksis med det samme. Efter i et årti at have booket alle vores hotelværelser og feriehuse igen­nem firmaet, slettede vi selvfølgelig ap­pen og har aldrig benyttet dem til noget som helst igen. Vi skif­tede i øv­rigt også hur­tigt mobiltele­foner.

Men så her i efteråret 2024 kom der reklamer på mit tv! På mit bekostelige, private tv hjemme i stuen!

Reklamer for KLM på et helt nyt LG-tv, købt i Bilka, selvafhentet og ophængt hjemme i vores private om­gi­velser …

Det tog mig en eftermiddag at finde en vejledning på nettet og fra­vælge re­kla­mer på mit tv, for vejen dertil var virkelig godt gemt og udspeku­leret, men det lod sig gøre.*

Hvornår kommer der reklamer på badeværelsesspejlet? På kaffemaskinen? På lamperne? – Mange af os går i forvejen rundt som bøvede reklamesøjler for såkaldte ‘mærkevarer’, dvs. tøj, sko, tasker, solbriller med synlige fabrikantnavne på forsiden, men det er heldigvis let at vælge fra.

Jeg bliver så rasende – Vi forulempes igen og igen, og hvis vi ikke siger stop, så ender det med, at vi kommer til at leve hele livet omgivet af dø­vende og fordummende reklamer i hjemmene, på nettet, i byerne, i offentlig transport, i bi­ler, i bøger og aviser, i skoler, på arbejdspladser osv.

Nå, gør vi det allerede?

* https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1727257116

Se evt.: https://blog.loneandrup.dk/2019/06/19/reklamer-lige-ned-i-lommen-392/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *